איך השתנה סל התרופות ב2022

לאחר דיונים של לילות כימים, אישרו השרים את תקציבי 2021 ו-2022. לפי תוכניות ההקצאות החדשות, משרד הבריאות יקבל 2 מיליארד דולר כדי להיות מסוגל לקצר משמרות מקצועיות היקפיות, וכן על מנת לשקם את מערכת בריאות הנפש. 

במקביל להקצאת 2 מיליארד דולר למשרד הבריאות בסוף 2021 (הוחלט באוגוסט 21), משרדים אחרים אישרו קיצוצים רוחביים. כמו כן אושרו הרפורמות בחקלאות, כאשר ההחלטה תועבר לפרלמנט – שעלול להיתקל בקשיים כאלו ואחרים. שלוש שנים לאחר אישור התקציב האחרון, ממשלת ישראל אישרה את תקציב המדינה לשנים 2022-2021, מה שהוחלט לאחר דיונים אינטנסיביים ותוך לילות לבנים. בהמשך 2022, יש לאשר אותו גם בפרלמנט. עוד על סל התרופות בשורות הבאות.

אתגרים בהצבעה על שינויים – סל התרופות 

לאור היקפה המצומצם של הקואליציה הנוכחית, הממשלה התמודדה עם בעיה גדולה לקראת הצבעה בפרלמנט על התקציב. היא הייתה צריכה לעשות "עסקאות" שונות כדי להשיג רוב. הממשלה אישרה גם הקצאה של 1.5% מתקציבי כל משרדי הממשלה, כאשר זאת יועדה למטרת מימון העלאות תקציבים במשרד הבריאות. 

כמו כן, גורמים שונים באוצר אמרו כי המחלוקת העיקרית סביב אישור התקציב, היא – סוגיית תקציב הבריאות. זאת, כאשר השר הורוביץ דרש להגדיל את התקציב באופן ניכר. במסגרת ההסכם, יקבל כעת משרד הבריאות תוספת של 2 מיליארד שקלים, בנוסף ל-3 מיליארד קבועים שמקבל באופן שוטף. בין היתר, תקציבים אלו מיועדים למטרת העלאות משכורות של משמרות לילה, רכישת מיטות אשפוז חדשות, ציוד רפואי חדש ועוד. עוד מידע על סל התרופות כאן 

הקצאות כספיות מהאוצר: תקציבי משרד הבריאות 2022 

במהלך הדיונים על הקצאות תקציבי משרד הבריאות, התעקש שר הבריאות הורוביץ להגדיל את תקציב משרדו. השר הורוביץ ניסה לתווך בינו לבין האוצר והביא לפשרה משמעותית. בתחילת 2022, ​​משרד הבריאות הודיע על עיקריו: 1) שיקום מערכת בריאות הנפש. 2) סל התרופות יעמוד על 600 מיליון שקל. 3) חלוקת 6 מכשירי MRI לפריפריה. 4) תוספת של 500 מיליון שקל לבתי החולים הציבוריים. 5) קיבוע של כל התקנים הרפואיים הנדרשים. 

מעבר לכך שישנם שינויים בתקציבי סל התרופות ב-2022, ישנה עוד נקודה חשובה בשינויים במשרד הבריאות ב-2022. זוהי הנקודה של משמרות המתמחים במקצועות הרפואה השונים. בתקופת משבר הקורונה הנוכחית, משרד הבריאות דרש קיצור במיידי של תורנויות מתאמנים ומתמחים בפריפריה. זאת, כחלק מתוכנית רב שנתית לקיצור כל משמרות העובדים הרפואיים. התוספת התקציבית שמקבל הורוביץ למשרדו תתמקד במערכת בריאות הנפש, כאשר משמרות המתמחים בתחום, שנמשכות 26 שעות – נדרשות להתקצר. 

 

הקצאת תקציבים לבנייה ושיפוץ של בתי חולים 

במסגרת ההסכם בין משרד האוצר למשרד הבריאות, יוקצו 400 מיליון שקל לטובת בנייה ושיפוץ של בתי חולים לבריאות הנפש. כיום, רבים מהם מוזנחים ובתנאים גרועים במיוחד. יצוין כי, הורוביץ קבע את שיקום מערכת בריאות הנפש כאחד מסימני כהונתו בעבר. כפי שנאמר, בהקשר של ההזנחה הקשה והכרונית של המערכת, אחת ממטרות התוכנית היא הפחתת העומס על בתי החולים. כמו כן, הגברת מאמצים להעברת חולים ממערכת בריאות הנפש לקהילה. זאת, כאשר בשלב ראשון עוברים כ-400 חולים מבתי החולים לבריאות הנפש לקהילה. 

עוד סוכם כי, תקציב הסל הרפואי של השנה יעמוד על 600 מיליון שקל. זוהי עלייה של 100 מיליון שקל, לעומת תקציב אשתקד שעמד על 500 מיליון ₪. מתוך הקצאה זו, יועדו 50 מיליון שקל נוספים לרכישת ציוד שירותי בריאות מסוגים נוספים. בנוסף, לשכת שר הבריאות הודיעה כי 50 מיליון שקל ישמשו לפרויקטים של רפואה מונעת. 

יותר מכשירי MRI ותקציב גבוה יותר 

על רקע מחסור במכשירי MRI ותורים ארוכים הנוצרים בציפייה לעבור את הבדיקה, סוכם גם על הוספת שישה מכשירי MRI נוספים סביב הפריפריות. לראשונה, מופעלים מכשירי MRI גם בקופות החולים של החולים, במקום רק בבתי החולים עצמם. הישג נוסף של הורוביץ היה תיקון כל התקנים לאחיות ורופאים זמניים, שניתנו לבתי חולים וקופות חולים במהלך מגפת קוביד-19. 

תיקון התקנים כולל כ-600 תקנים לרופאים ורופאים, בעוד שסוכם גם על 1,550 תקנים לאחיות ואחיות, ו-700 תקנים לעובדי משק ומנהלה, אדמיניסטרציה וכו'. עוד הוחלט כי, משרד הבריאות יקדם מיידית לקיצור משמרות למתמחים. מה עוד חשוב לדעת על שינויים של סל התרופות ומשרד הבריאות? המשיכו לקרוא. 

מגמות ושינויים בתקציבי משרד הבריאות ל-2022 

באופן כללי, אפשר לראות לא מעט שינויים בשנים האחרונות בהתמקדות של משרד הבריאות בתחומים שונים, לרבות סל התרופות. אנו רואים הגדלת שירותי הבריאות הציבוריים בישראל, כמו גם מתן חופש ניהולי למנהלי בתי ספר, בניית בתים לילדים עם אוטיזם לראשונה, ואף דגש על הקניית תזונה בריאה. לפי דבריו של רה"מ נפתלי בנט, התקציב הנוכחי של 2022 משקף דאגה לכלל אזרחי ישראל ואינו משרת אינטרסים מגזריים צרים. 

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר, שלאחר שהמדינה מתנהלת כבר יותר משלוש שנים ללא תקציב ראוי, הבוקר ב-2022 נקבע תקציב אחראי. הרפורמות שאישרה הממשלה התמקדו בעיקר בהורדת יוקר המחיה, תוך השקעה בתשתיות, תחבורה ונדל"ן, סל התרופות ועוד.